KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Ahad, 2 November 2008

Yakin Diri Sendiri

humm...

ada sorang kawan..aku suruh dia apply keje kat paper. dia kata dah tgk iklan tu. tapi x sure nak apply atau x. dia tanya aku camana nak tingkatkan keyakinan diri sbb dia mmg x yakin dia akan dapat jawatan tu. so, daripada frust, baik jgn apply.

kawan aku ni ada degree tapi skrg dia keje sbg kerani je. dah banyak kali dia try utk jawatan yg sesuai dgn kelulusan,tapi x dapat gak.. last2 dia dapat jadi kerani.

yang bagusnye, dia puas hati dgn keje dia. aku mmg selalu kagum dengan dia. tapi dah mmg nature aku nak org try kalau ada peluang.

humm...motivasi....masalahnya, aku sendiri selalu rasa rendah diri. tanx to all my male schoolmate while i was in secondary school..i owe them a lot. diorang berjaya buat aku rasa, aku la manusia paling x bernilai..serius...sampai skrg aku x mampu nak tegur dorang kalau berjumpa..

berbalik kepada isu kawan aku. aku rasa selama ni, dia bukan la org yg cepat putus asa. masa spm, result dia x la elok sgt tp dia tekad nak belajar. amik dip. pas dip, sambung degree walaupon ekonomi keluarga dia x hebat sangat. pas abis degree, dia keje sambilan kot sebagai kerani..sambil2 tu, dia apply la jawatan yg sesuai..mmg xde yg lekat.

last2 dia dapat jadi kerani tetap..walaupon gaji dia x baper besar, dia bayar gak hutang MARA n PTPTN dia. dia juga mampu beli keta n insyaAllah akan kahwin thn depan.

serius..aku respek sgt dgn dia..pada aku dia hebat..dan aku tahu ramai lagi org hebat yg lain kat luar sana..tapi aku xleh nak citer sbb aku xkenal diorang sangat n diorang xde masalah keyakinan diri mcm mamat ni..

aku nak masuk citer cinta dia lak. bakal isteri dia tu, diminati ramai org..ada la 4-5 org..tapi org tu pilih dia gak. mesti ada sebab kan nape pompuan tu pilih dia? calon2 yg lain pon leh tahan pe kelayakannya..tapi dia gak menang. mesti ada sebab kan? nape nak rasa rendah diri lagi? awk dah menang..

jadi, kesimpulan yang aku leh buat ialah, lelaki ni x selalu dikecewakan kot. sbb tu, bila dia usaha n xdpt, dia rasa dia x mampu. dia xmacam aku..dah selalu direjek, selalu dibuang jadi sedikit kegagalan xkan tinggalkan kesan kat aku...

cuma 1 benda nak ingatkan..kalau kita xberani cuba, confirm kita xkan dapat. kalau kita cuba, kemungkinan utk dapat tu tetap ada. kalau xdapat, mmg kita akan frust. tapi lama2 kita akan kebal (seperti mana aku kebal dengan pukulan rotan cikgu dolah masa sekolah). luka hanya sakit masa kita baru kenal dia..dah lama,kita dah lali punya..caye la cakap aku..

utk dia, aku cuma leh kata, " kalau dulu awak x cakap dekat bakal isteri awak yg awak suka dia, mesti awak xkan dapat dia kan? tapi awak cuba. awak bagitau dia awak suka dia. dan walaupon awak banyak kelemahan, dia tetap pilih awak. tu menunjukkan awak banyak kelebihan. cuma kadang2 kelebihan tu susah nak nampak sebab awak sendiri x yakin dengan kebolehan awak."

so, kepada dia dan semua yg kat luar sana..dah2la tu rasa rendah diri..try lagi..jgn putus asa..aku pon byk kali gagal. kalau la aku putus asa tiap kali aku gagal, rasanya aku xkan ke mana. x rugi mencuba..sampai sekarang pon aku masih mencuba utk peperiksaan spa..jom la berjuang bersama2..AHAKS!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama