KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Ahad, 9 Ogos 2009

trip to china..day 3 (9/6/09)

rabu (9/6/09)


kami turun kul 8 lebih..kak dila n kak syida nk tukar duit. jadi, kami pon beratur tunggu bank buka.. malangnye, bank hanya tukar duit dollar, euro dll...tp bukan RM. kak dila bercakap menggunakan bahasa isyarat dengan uncle memberitahu hajatnye.. uncle sebut nama vivian..ok.. kena tanya vivian la tu....kami x gi sarapan sbb serik dgn sarapan semalam.. jadi terus menuju ke tembok besar china..kira program hilight la ni...on the way, kami jemput vivian dekat dgn umah dia.. huhu...dia pakai jaket nipis semalam..

on d way, kami singgah ke tempat kilang jed..pergh..harga mmg x mampu milik..tapi dah jangka dah.. dia punya khazanah ma.. mmg la mahal...tp vivian tetap berpegang kepada mesti beli barang berkualiti.. jgn beli brg tiruan...kami lak, beli la ikut bajet..huhuhu...so, sudahnye, kami hanya mampu bergambar je la...


bergambar pon jadilah..


lepas tu kami ke kilang kristal lak. ada 1 bola kristal yg sgt besar kat dlm tu. katanya, kita leh sentuh 3x untuk kekayaan, kesihat dan...dan apa ek? lupa la...ada gak snap gambar dengan bola kristal tu..tapi biasa la... kak dila.. suka main2..gambar tu goyang.. sama gak la dgn byk gmbr lain..xleh nk tunjuk sbb kabur..hampeh...

kat kilang kristal ni, aku x borong apa2..well, aku bukan la pemakai gelang sejati..watpe membazir? cukup la aku sekadar jadi penghasut utk kak dila n kak syida shopping.. cukup bahagia dah.. dorang beli guna RM..rugi sikit la..

perjalanan diteruskan ke tembok besar china..siyes..sib baik bukan aku yg drive...klu aku yg drive, mmg kena hamun je la...xtau nape, aku rasa, org kat china bawa keta mmg slow..huhu..nk tgh hari, baru la kami sampai

disebabkan dah tgh hari, kami lunch la dulu...kat sebuah kilang memproses err...err.. bekas enamel la (name omputih dia cloisonne) ..yg byk terdapat di istana ..or tokong..guna utk bakar setanggi..boleh bayangkan x? mmg leceh prosesnya..lepas dah bentuk, kena lukis..pas dah lukis, lekatkan kepingan tembaga ikut corak yg dilukis..pastu letak pewarna..bakar...warna lg..bakar lg...sampai la siap.

kat kilang n kedai cloisonne

pembetulan. kami mkn kat restoran atas kilang tu..sedap gak mknn dia..lama kami dok kat meja tu.. sempat la berkenalan dgn pelancong dr indonesia..mereka ingat kami dr indonesia juga..huhu...dah kata, muka kak dila muka jawa..dia x caye.. kan dah terbukti.. pelancong indonesia tu tanya kalau kami kenal manohara.. aku jadi terkedu jap.. sape ek? pastu baru ingat..yg kawin dgn kerabat kelantan tu...sedar x sedar, kami lambat benor meninggalkan meja tu..

kak syida lak, lama betul gi toilet..ni la 1st time kami gi toilet sbb toilet kat restoran tu ada botol air yg leh dijadikan gayung.. tempat lain semua xde..sempat solat zohor..turun nk gi ke tembok besar...pusing2 1 bangunan tu tgk brg yg leh jadi souvenir...huhu..mahal..ekekek..berkira..


di restoran kat kilang cloisonne..ditangkap oleh pakcik indon..kalau la kak dila tgkp gmbr ikhlas mcm pakcik indon tu...


lepas mkn, gerak balik ke tembok besar china..huhu..bersemangat beb...sampai je terus bergambar. kat sini la paling byk kami bergambar tapi gambar aku xleh tunjuk...ditegah oleh pihak berkuasa akibat pemakaian pakaian yg tidak cocok dengan tubuh..

huhu..aku ingat senang nak daki tembok besar china ni..sgt susah rupanya...dengan gayatnye...dengan penatnye...dengan kaki aku dah berpeluhnya..adeh...tapi aku tercabar tgk kak dila naik selamba je..xleh jadi nih..tabahkan hati...byk kali gak la aku benti dok melepaskan lelah di tangga. sempat gak la mendapat 'namaste' dari pelancong korea yg menyangka kami dari india disebabkan kami memakai tudung.
sebelum naik.huhu..nampak bersemangat lagi la tu..

akhirnya..kami naik sampai ke menara tinjau 2. kat situ gak la yg ada kedai utk print sijil or kad kata kita dah berjaya daki tembok besar china. kak dila n kak syida buat. aku x. biasa la..xnak membazir duit..balik nnti tah ke mana aku campak kad tu. tp aku bergambar gak berlatarbelakangkan menara tinjau tu...percaya x kalau aku kata, disebabkan dah biasa naik tangga je, masa aku nk turun ke kedai sijil tu, aku xtau caranya? tiba2 handrail tu jadi rendah...kaki x sampai..lupa tul cara nk turun tangga..huhuhu...

on d way turun, kami singgah jap kat menara tinjau 2. xtau nape, aku teringin naik ke tingkat atas. dalam menara tu hancing..xleh nak detect mana yg hancing..masa nak naik tingkat 2 tu lagi la hancingnye tangga tu..rasa mcm geli nk pgg dinding pon tapi kami belasah gak pegang..tangga tu sempit oo...

aku xtau mana lagi dahsyat. masa naik atau turun.masa naik dengan gayat , penat n licin.. masa turun, mmg gayat je la... tapi double or triple dr gayat masa naik...jujur, masa nak turun tu, setiap langkah aku diiringi selawat nabi n bismillah..huhu...takut benor aku kalau aku punya ajal sampai masa tu..dah la jauh dr mak. aku lak x gitau kat sekolah, aku nk gi oversea..nak cepat sampai punya pasal, aku tanggalkan kasut aku.. tiba, sampai 1 part tu, aku nampak ada la remaja cina ni 'spit' ke tangga yg aku tgh turun tu.. huhu..terus aku pakai kasut n jln kat tgh2..xnak oo terkena ludah dia..geli....

sampai bawah, kami bergambar lagi..huhu..sgt byk gmbr di sini...kam nk bergambar pemandanga tasik tapi dah try byk angle, xdpt gak tasik tu...so, biasa je la gmbrnye..dah la dpt model xreti posing (aku la). pasrah je la..ni la antara gmbr yg dpt kami snap kat menara kat bawah dekat dgn tasik..kat area tu byk meriam..

cuba klik n baca apa yang signboard tu tulis

lepas je turun dari tembok besar china tu, kami pulang semula ke hotel..uh..uh..sorry..aku lupa nak mention nama hotel yg mempunyai tandas yg seksi tu.. nama hotel tu, wanch inn hotel.. so, make sure korang bawa selotep, paper n botol air or gayung kalau ke hotel tu..

uh..uh..balik dr tembok besar, kami gi tengok akrobatik..best gak..ada sorang pompuan ni leh balance pasu yg berat guna kaki dia..dah la cun..adeh...pastu ada org tukar2 topeng..imbang pinggan, main yoyo cina n paling aku suka, naik beskal ramai2..heheh...lebih kurang 1 jam pertunjukan akrobatik tu...pas abis, masa balik, ada budak jual cd persembahan akrobatik tu..kak dila x beli pon..huhu...

before balik hotel, kami singgah makan dulu. ingat x hotel yang ada insiden pergaduhan antara uncle dan staf restoran tu? ye..kami ke restoran itu lagi..vivian nak gak kami try ayam pedas yg dibangga2kan tuh...masa tu, uncle x mkn sekali..dia dok dlm van je..sian uncle....

yang pinggan besor penh cili tu la hidangan ayam goreng pedas dia..cili je byk...tapi x pedas pon..

lepas makan, uncle bawa kami ke hotel..mcm biasa, maghrib kat situ around kul 8...dah xbercadang nk gi mana2..ye la..bukan ada kedai buka pon..tgk gelap je..dah try dah jln..100 meter je berani. pastu patah balik...

kami je mandi..baring..tgk cctv9..tgk mark andrew menjejak teh..dan tido...jumpa esok..da...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama