KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Isnin, 20 Julai 2009

trip to china...day 2..(8/6/09)

isnin (8/6/09)

kul 8 kami bangun.. bersiap2..kul 9 turun.. vivian xde lagi tapi driver (kami panggil uncle je) dah ada.. tunggu jap.. vivian pon sampai.. traffic jam katanya...

kami bersarapan kat satu2nye kedai mknn halal yg dah buka..dgn butanya, kami minta bubur 2 mangkuk..cakoi 2 (cakoi itu sgt besar ye), dumpling n taufu fa.. terkejut gak bila tgk bubur yg diberi ialah bubur pulut hitam kosong. siyes kosong..x manis, xmasin.. bau wangi je.. last2 aku letak sambal dia (kali ni dikisar) 1 sudu ke dalam mangkuk.. aku xsedar.. rupa2nya semua org dlm kedai tu tgk aku mkn dgn kagumnye.. kak dila try taufu fa tu..bukan dgn gula tapi dengan sos tiram kot..mcm kicap je rupanya..adoii..xleh gi..aku letak sedikit jeruk lobak dlm bubur aku utk rasa masin. vivian lak mkn cakoi dgn jeruk.. pastu dia minum soya dalam mangkuk.. tertanya2 gak.. xde air ke..? nampak gayanya xde sbb pas mkn terus vivian tu ajak naik van.alahai..

hujan dr pagi x gak reda.. x la lebat tapi boleh basahkan kami gak la..kami gi ke tian-an-men square.. sebelum tu, kami singgah jap kat bank of china..bank tu mcm muzium sikit..nampak antik..since dorang xtukar duit malaysia, k. dila n k. syida kena la gunakan kad kredit masing2..xtau la baper rate dia kira..


kat tian an men square..berlatar belakangkan monumen sempena hari...hari apa ek?


uncle pinjamkan payung..so aku kongsi dgn k.dila.. kami menuju ke tian-an-men square meredah hujan..vivian yg pki kasut sukan, terpaksa beli selipar sbb kasut dia lencun. huhu..sgt byk pagar kami lalu, baru la sampai kat dalam..vivian kata, askar kat tian-an-men square adalah askar2 china yg plg hensem..ada pada pagar 1, terdapat 5 pintu masuk ke istana larangan. pintu yg tgh2 n plg besar utk maharaja, pintu di kiri kanannye utk kaum keluarga dia n pintu di kedua2 belah hujung adalah utk menteri2 dia..n arini kami jadi menteri pada pagar 1..tapi upgred jadi maharaja kat pagar 2..(hehehe)

kat luar istana larangan..

xyah citer la..byk tul gambr amik..pastu vivian citer la ttg tiap bangunan dlm tu..x ingat r..byk sgt..yg aku ingat:
1-bilik maharaja kat depan..
2-bilik pengantin belakang bilik raja..
3-kat tgh2 tu ada bilik utk celebrate apa2 event antara dorang berdua.
4-lepas kawin, raja akan tidur dgn permaisuri selama 3 mlm kat bilik pengantin. pastu dia balik balik kat bilik dia
5-pastu ada tah baper ribu bilik tah kat belakang tu utk famili, permisuri n gundik, aku x ingat..
yg aku ingat, vivian kata, "kalau anda adalah bayi dan tidur di setiap bilik 1 malam, pada masa anda habiskan giliran setiap bilik, umur anda ialah 27 thn..pergh....dasat tuh...

pas dah tgkp gmbr, kami gi makan.. vivian pomot la kedai 1 ni.. dia kata ayam pedas kat kedai tu sedap.. kami gi la try kedai tu.. ok..semua lauk sedap tapi mana nasinye ek? bila vivian dtg tanya kat kami, kami bagitau la x dapat nasi. bukan apa, rugi la dia byr..tapi lain hal yg jadi.. vivian minta jumpa manager.. uncle terkejut bila dpt tau kami xdpt nasi.. uncle marah pekerja restoran tu.. lg terperanjat, staf tu melawan.. adoi.. ngeri.. berlaku la sesi tengking menengking, hentak menghentak kerusi..pekerja restoran tutup pintu supaya emosi kitorang x terganggu. akhirnya nasi sampai tapi masa tu kami dah xde selera. tapi mcm biasa, aku leh gak habiskan nasi aku.. k. dila n k.syida setakat jamah je.. lagi dasat, ada lak polis yg dtg..adoi.. apa la nasib kami ni...

sementara tunggu nasi, bedal la apa yg ada...

pas semuanya setel, kami gi ke masjid di jln nujie..hurmm.. toilet asing.. ruang solat x berapa besor.. tapi mmg cantik..dorang ada sediakan kerusi n meja utk ahli jemaah duduk tunggu waktu solat..

sempat bergambar jap..ni nk ke ruang solat lelaki..

pas solat, kami ke kilang sutera. ada demonstrasi mcm mana sutera diproses n cara buat selimut sutera..x beli selimut sutera tu tapi kitorang bali la kain ela utk buat baju..dasat tul budak2 ni attack kami..huhu..hasilnya aku beli la sepasang kain utk mak..


uji kekuatan sutera..tgn yg comel belah kanan tu, tgn aku

pas kilang sutera, kami pergi ke tea ceremony.. org tu ajar ttg jenis2 teh, fungsi serta cara minum.. kitorang try teh laici (bau wangi), teh puer (utk slimming n nmpk cantik) dan teh oolong (masa minum kena cicip sikit, terasa after test yg manis). k.dila n k.syida (adik beradik ye) beli teh puer kot..dapat la 1 'pee pee boy'..


tea ceremony....


pas tea ceremony, uncle bawa kami ke masjid..dia ingatkan kami nk solat lagi.. kami kata x perlu..terus kami ke muslim supermarket...x paham apa vivian ckp, kami gi la bahagian atas..fudkot rupanya..bila nk turun, kami tersesat, terus terkeluar..kami turun ke tingkat bwh..beli mknn ringan.. ada yogurt (yogurt kurma merah sangat sedap..tolong beli byk sikit), susu kcg tnh (pelik sikit) n pelbagai jenis biskut..aku amik kesempatan ni utk beli gayung..huhu..tapi kami diberi masa 1 jam je.. sgt la kejap..huhuhu...mmg nk gi lagi kalau dapat...

pas shopping, gi dinner..kami gi ke restoren mongolia yg namanya bermaksud 'teratai atas air' order la mi..huhu..mi aku mcm spagetti..aku habiskan gak la walaupon bukan tekak aku punya taste..huhu...n mcm biasa, aku je la yg berjaya habiskan kesemua makanan aku...

di 'Teratai Atas Air'

pas dinner, kami balik ke hotel..excited buka semua mknn yg beli kat muslim supermarket..yogurt2nye mmg sedap.. dah la bekas besar...x abis, kitorang simpan esok pon tahan lagi. pas solat, kami tido...kali ni kol 9 mlm kot..ada try tgk tv...vivian kata cctv9 international..tp boring la..semuanye talk show or rencana..tido lg best...

jumpa lagi utk hari ketiga....daa...

2 ulasan:

  1. mai,nape gambo ko kecik benorrrr haaaa...tak nmpk.aku gi beijing,masuk hari kedua da muak mkn mknn dorg. sbb sume kedai,sama je menu halal dia.sabar je la..

    BalasPadam
  2. boleh klik la bg besor...hehe...mmg boring pon mknn dia..bukan taste kite....tp mi sejuk dia ok gak.. paling sedap mkn cakoi la...dgn hotdog 1901..hehehe

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama