KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Sabtu, 11 Julai 2009

belajar buat kuih melayu

mula2, aku marah gak aku kena gi kursus ni..ye la..terang2 kursus tu bukan utk aku... patut utk cikgu kh or ert. tapi sbb PK 1 silap forward surat... pastu datin lak xnak dengar excuse aku.. alasan dia, "xpe... form 4 kita boleh tinggal.. awak leh cover lain kali..buat kelas masa cuti ke..." indah tul statement tu..mcm la anak murid aku tu nak datang masa cuti...apa la...

tapi aku gi gak.. meninggalkan keje aku yg patut call org dbkl berkaitan gotong royong (keje bawah PK 2) dan program teen cash (keje bawah PK koko)..hurmm...halal la.. lagi pon, dapat gak aku jumpa lecturer aku....

hari 1,
aku sampai paling awal..pas hantar mak terus gi maktab..kul 7.30 dah sampai.. tengok2 aku kena tunggu lama.. kelas mula kul 8.30 rupanya..jumpa pn. nora.. bila semua dah ada, pn. nora tunjukkan sedikit ttg peranggu meja.. ada table dot, ada simple american style, cara orang melayu, cina dan india...

bagi org yg xreti apa2 n xready kertas 1 apa pon, hahaha...mmg aku mampu nganga je la... pas minum pagi, kelas kuih tempatan kami bermula...

aku berpasangan dgn zais (kwn kat upm) d only guy yg hadir..mula2 kami buat karipap putar.. pastu kami buat puteri 2 sebilik.. hurmm... aku yg x reti masak, serahkan segala pada zais..aku amik bahan je... zais lak, dgn lazatnye masukkan semua garam dalam inti karipap..ye..karipap kami masin..tapi kulitnya mmg rangup...puteri 2 sebilik kami best.... (tapi zais tertinggal kulit karipap n inti karipap kami kat dalam peti sejuk bengkel..huhuhu...)


hari 2,
harini pn. rahmah ajar kami buat ban, muffin dan donat...hurmm...mmg bidang aku la.. tapi kami xde proofer arini..hari lak redup semacam macam xnak tolong kami proof roti ban kami..kami lak mmg sengal..nampak je lectuer masukkan ban dalam oven, semua berebut nak masukkan gak.. hasilnya, ban kami x cukup proof dan hasilnya roti yang keras...huhuhu...

aku dah tau dah cane nak buat muffin naik..leh r try pasni dgn budak... donat...sampai skrg aku xtau nk buat damne supaya cantik..huhu..halal...

before balik, kami bergambar ramai2 (peserta n lecturer). ptg tu, aku borak la sikit2 dgn pn. rahmah...


hari 3,
hari last..huhuhu...hari ni kami buat kuih keladi cina, keria dan pau

kuih keladi cina ok gak la...walaupon aku lupa letak lada sulah..ok kot rasanye...habis merah lab coat aku sbb tumbuk lada...haha..

kuih keria...mmg comel kitorang buat...tiba masa utk sira...kami dah gunakan segala skil yg pn. nora tunjuk tapi nape x jadi gak? last2 zais kuarkan je keria tu..kami tgk je la keria tu sambil sibuk mengerjakan pau..

zais hulur keria kat aku. aku rasa...erk? masin! aiyo... kami try rasa sira tu...kami tersira pakai garam ke?huhu....aiyo....

bantai la..ada pau lagi...tapi kami ketinggalan, org lain semua dah gi mkn..dah siap..kami kena kejar masa. aku menguli terlalu lama td..mana x nye, selama ni guna mixer tiba aritu kna pki tgn...naya aku..

nk cepat punya pasal, kami kukus je pau tu..cukup 7 minit, kami buka..erk? nape berkedut?pn. nora kata mungkin kami dah terlebih masa...huhu..kami try 2nd batch..timing baik punya..buka sikit cun..buka lagi, terus pancit pau tu..tanya puan nora, dia kata mungkin sbb proofing..

aku dgn zais pndg 1 sama lain..huhuhu..kami x proof pon... kami amik keputusan utk gi mkn sambil proof pau... hasilnya, selpeas diproof selama 2 jam n kukus 7 minit.. aiyo..comelnye pau kami...


petang tu, ada penyampaian sijil.. selepas itu, kami pulang dgn kuih2 xberapa menjadi.. hehe.. halal la... boleh makan tu... x cantik je..hehehe


kepada lecturer2ku sekalian, tanx a lot ye... aku harap, ada can, kita jumpa lagi.

ada sape2 nk belajar dgn aku cara buat kuih? meh la belaja dgn aku.. aku akn ajr korang cara buat pau kedut n keria garam..huhu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama