KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Isnin, 3 September 2012

Duit Raya 2012

Duit raya.. Biasanya budak yang dapat. Tapi tahun ni atas cadangan Shairah, aku bagi duit raya pada makcik pakcik aku. Alasan Shairah, " sebab mak ayah dia yang bagi kita duit raya selama ni." hahah.. Dan aku terpedaya. Maka, no no duit raya untuk sepupu kecil tapi duit raya untuk makcik pakcik.

Tapi, bila aku hulur duit raya pada makcik pakcik aku, mereka semua terkejut. "Ye ke ni? Sampul kosong aku tak nak la." jawapan aku ialah "Betul.. buat apa nak tipu? Hanya untuk makcik dan pakcik. Anak-anak along tak bagi."

Aku rasa ada betulnya bagi duit raya kat pakcik makcik ni sebab secara logiknya, mereka yang banyak berbelanja bila raya tiba. Nak beli baju, nak beli makanan, semua mak ayah yang buat. Jadi, walaupun duit yang aku bagi tak banyak, aku rasa mereka layak mendapatnya.

Ada yang kata, "bagi duit raya kat kanak-kanak lagi bagus sebab mereka tu tak banyak dosa. Masih belajar lagi.." Haha... kan? 

Tapi, bak kata Haji Bakhil, " Budak kecil tak boleh pegang duit banyak-banyak." dan aku setuju. Sebab mereka banyak duit la nanti mereka tambah koleksi mainan, beli top up la, tukar handphone la.. Zaman dah berubah kan?

Dan mereka akan kata lagi, " Tapi budak kecik lagi happy dapat duit raya. Orang tua tak sangat.."

Banyaknya duit raya dia!!! Ambil gambar dari SINI

Ye ke? Cuba korang bagi duit raya dekat orang tua. Korang akan nampak 1 reaksi yang lain dari mereka. Serius. Aku nampak reaksi tu dari pakcik makcik aku. Mereka rasa tak percaya. Mereka tak sangka ada orang ingat mereka. Lebih-lebih lagi kalau kau bagi pada pakcik makcik yang kau jarang bersembang. Makcik yang dah biasa, jadi jurucakap lagi bagi pihak aku. Haha..

Tapi aku tak tau la kalau aku yang perasan sorang. Tapi, entry ni tertulis sebab aku rasa gembira sangat dapat duit raya masa pergi open house Sabtu lepas. See?? Siapa kata orang tua tak happy dapat duit raya?  Tah berapa kali aku cakap terima kasih pun aku tak ingat. Aku memang happy sangat-sangat. Bercampur segan.. hihihi..

Cuma 1 yang aku kurang suka. Masa raya haritu, ada la budak yang berbunyi, " Jangan pergi dekat dia. Dia bagi RM1 je. Sikit". Memang selamat la budak tu kena ceramah dengan aku. 

Bukan budak je yang ada bunyi. Makcik aku sorang pun ada yang bunyi macam tu. Aku tau dia gurau tapi gurau tu, biar la bertempat.. boleh tak? Jangan tunjuk sangat yang kau materialistik boleh tak? Tapi disebabkan dia orang tua, aku takde la membidas sangat. Ikut mulut aku yang laser ni, memang... aiii.... nak kena ni. Tapi aku biar otak kawal lidah aku dulu.

Duit raya.. Tak boleh dinafikan, walaupun berapa umur kita, bila kita dapat duit raya, kita tetap happy gila. Cuma ingat 2 perkara:
1- Setiap RM1 yang kita bagi pada orang, kecil je nilai dia
2- Setiap RM1 yang kita dapat dari orang, sangat besar nilai dia.

Jangan komplen, jangan banding. Lagipun, ini berkaitan dengan keseronokan mengumpul duit dari sanak saudara kan? Dan sila ingat. Dengan RM1, kau boleh dapat 2 keping kuih. Nak banyak lagi, kumpul lagi duit baru beli..

Akhir sekali, duit raya aku sekarang dah RM6. Korang ada? Hahaha..

p/s: aku dah tahu.. Budak kecil dapat duit raya rasa gembira. orang tua dapat duit raya rasa terharu. =)

3 ulasan:

  1. Bagus kalau dapat diteruskan amalan tu.. Cipta budaya baru yang lebih positif! :D

    BalasPadam
  2. insyaAllah akan teruskan, moga makin murah rezeki.. hehe

    BalasPadam
  3. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama