KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Sabtu, 1 September 2012

Hujan turun, jualan tak laku

Aku suka hujan. Siapa yang tak suka hujan? Semua orang suka hujan. Betul tak?

Tapi, tiap kali hujan turun pada petang Sabtu, aku mula la terfikir, kesiannya peniaga pasar malam (pasar malam dekat rumah aku tiap Sabtu). Mesti tak ramai orang pergi beli hari ni. Mesti barang mereka tak habis. Apa agaknya terjadi dengan barang jualan mereka tu? Terbuang begitu sahaja kah?

Kalau hujan, mesti hasil jualan peniaga pasar malam merosot kan?
Sama juga tiap kali aku tengok orang jual barang mainan di pasar malam. Kadang-kadang aku terfikir, berapa banyak sangat la jualan dia pada hari itu. Yang lebih buat aku syahdu ialah, biasanya yang jual permainan ni orang Melayu. 

Ok. yang pastinya, orang yang jual mainan takkan buang barang dia kalau tak laku sebab mainan tak basi. Tapi, berapa banyak sangat la dia dapat 1 malam.

Kenapa aku kecoh nak fikir tentang hasil jualan orang? Sebab, aku selalu buka gerai tiap kali sekolah aku buat bazar. Dan setiap kali tu aku akan beria beli barang dan Kak Mas akan beria masak. Dan aku sangat tahu betapa kecewanya tiap kali barang yang kami masak tak habis.

Mujur, duit yang kami guna adalah duit bengkel. Mujur juga, bukan aku yang penat jagar gerai. Budak yang jaga (tapi sebab tu juga la tak berapa nak jalan. Budak aku pasif sikit. Pemalu konon). Mujur juga makanan tu tak terbuang sebab kami boleh bagi budak-budak tu makan.

Tapi tu cerita kami. Macam mana pula cerita penjual pasar malam? Macam mana pula cerita pekedai runcit? Ye la.. Sekarang kan banyak pasar raya. Kadang kala, kami membeli juga di kedai runcit. Tapi bila tiba aktiviti restock barang dapur, aku sendiri pergi carrefour je. Senang. Semua ada.

Macam mana nasib peniaga kecil ni? Hurrmm....


1 ulasan:

  1. Betul kalau hujan turun pasti Peniaga Pasar malam alami masalah jualan...saya peniaga pasar malam..

    Ikuti perkembangan Pasar Malam kami di blog saya....

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama