KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Sabtu, 15 September 2012

Gemuk sebab tak makan

Korang sedia maklum yang aku ada masalah obesiti. Huhu.. ye. tu bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan. Macam-macam la ubat diet aku pernah try. Tak berjaya. Makin gemuk ada la.

Oleh itu, aku ambil keputusan untuk pergi ke fakulti perubatan UPM pada hari Jumaat lepas. Niat di hati nak try dapatkan susu sama macam Fadh. Susu free tuh! Hehehe..

Macam biasa, kalau aku nak pergi mana-mana mesti dengan Fadh dan Saufi. dan of course Fadh kena ada sebab dia yang nak tunjuk jalan.

Sampai je kat klinik kaunseling pemakanan tu (ye, aku kena kaunseling), aku dan Saufi ambil berat badan dan ukuran ketinggian. So, kami sekali lagi tahu keputusan yang dah memang tahu. Kami obes!! Huhu..

Lepas tu kami ambil pula tekanan darah. hurmm.. Dulu aku ada masalah tekanan darah rendah. Sekarang, tekanan darah aku dah mula tinggi. Tahniah kepada darah sebab berjaya rentas garis normal 2 kali. Huhu.. Last sekali, kami ambil bacaan kolesterol dan bacaan kolesterol aku lebih dari yang sepatutnya... aish!!

Semasa sesi berjumpa dengan dietitian, beliau memang la tanya dengan terperinci apa yang aku makan dalam sehari. Dari sarapan hingga makan malam. Dari saiz nasi yang aku ambil, sampai la sama ada dalam sandwic ada letak mentega atau tak. Kuih berapa keping.. Atas meja ada makanan tak. Detail gila kan?

Akhir sekali, sesi nasihat (kaunseling sebenarnya). Masa ni aku dan Saufi jalani sesi bersama. Haha.. aku request nak 2 orang sebab takut kena marah sorang-sorang. Hahaha..

Nasihat untuk En. Saufi ialah, tolong kurangkan amaun tiap kali makan. Baru la aku tau betapa banyaknya dia makan.. Isk3... Untuk pengetahuan korang, sekali dia makan, nasi dia adalah sebanyak 1 mangkuk sup ye! Gila banyak! Hahah.. beliau juga dinasihatkan agar tidak crash diet (aku la orang yang bagitau dia ni suka crash diet. hahaha!!!) Beliau juga dinasihatkan agar melakukan defisit kalori dengan mengurangkan jumlah makanan yang diambil sehari. Bersenam juga dapat membantu beliau.

Bersenam juga dapat membina otot yang akan menggunakan lebih banyak tenaga apabila bekerja.
Untuk aku pula, dietitian kata aku makan tak banyak dah. Ok dah. Cuma metabolisma aku adalah sangat rendah sebab aku tak makan tengah hari dan sangat tidak bersenam. Jadi, aku juga digalakkan untuk makan dengan kerap (makan tengah hari adalah wajib) tetapi amaun makanan hendaklah kecil. Aku disarankan untuk makan dalam 1200kcal sahaja sehari. Senaman adalah perlu. Aku angguk je la.

Temu janji kami yang seterusnya adalah pada 5 Oktober nanti. Aku sepatutnya hilang 3kg masa tu. Ngeri weh!!! Boleh ke? Dah la aku naik 2kg dalam masa 2 hari nih... Apa kes?

Pape pun, doakan la aku kurus ye? Aku dah malas nak tambah koleksi baju aku. Jangan risau, kalau aku kurus pun, baju saiz S aku masih ada lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama