KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Ahad, 16 Oktober 2011

Bak balik duit aku!

Aku boleh dikatakan seorang yang agak berkira dalam membeli barang. Even seposen dua pun aku kira. Melainkan ada orang teman aku membeli belah dan orang tu tak berapa willing uk patah balik ke kedai yang lebih murah (kalau aku, aku sanggup je) atau aku dalam keadaan terdesak atau setelah dicongak tambang dan segalanya, lagi berbaloi beli yang tu.

So, kisahnya, aku dah survey la beberapa tempat harga 1 barang ni. Harga di Carrefour RM8.50. Tiba tadi, aku pergi Tesco harganya RM7.98.. Banyak kan beza harganya? Apa lagi? aku dengan happynye pun menyauk la barang tu.. Tiba di juruwang, harga yang di punch oleh juruwang ialah RM8.59!!


Eh!! Macam mana boleh macam ni? Harga di rak lain! Aku sepatutnya jimat RM0.52.. ni, aku dah rugi RM0.09.. Mana boleh jadi???

Aku utarakan isu tu pada kawan aku. Kawan aku kata, dia pun pernah alami masalah yang sama. Harga di rak RM30++ tiba di kaunter RM50++.. Masalahnya, bila dia bantah harga tersebut, bila diminta semak semula, harga di rak sudah ditukar. Mak aku pun pernah alami perkara yang sama. Kalau ikutkan peraturan, patutnya kami patut dapat harga yang tertulis di rak tapi sudahnya, kami hanya pulangkan balik barang tu- tak jadi beli.

Wahai pasar raya sekalian.. Aku tau korang sentiasa dapat sambutan dan tak pernah sempat nak buat kerja.. Tapi, kalau korang nak ubah harga barang, silalah pastikan harga di rak tu turut diubah. Jangan la buat pelanggan terkilan / rasa tertipu kerana harga di rak lain tapi bila punch, lain pulak. Kalau lagi murah takpe. Ni lagi mahal. Sedangkan dia boleh dapat harga lagi murah di tempat lain.

Kalau memang salah pihak anda, maka silalah betulkan harga itu serta merta tapi silalah bagi harga yang lebih murah (yang tertulis di rak) pada pelanggan anda. Itu hak mereka dan tak terfikirkah anda yang dia dah tolong anda peka pada harga yang tak ditukar?

Itu belum lagi aku cerita produk yang takde tanda harga. Memang ada tempat untuk semak harga tapi alat tu pula bukan main susah nak guna.. asyik tak dapat kesan je..

Rakyat Malaysia memanglah selalu ditidakkan hak mereka. Macam aku tadi, patut aku demand harga RM7.98 tu tapi aku tak nak la gaduh sebab beberapa sen tapi bayangkan kalau 10 orang macam tu? Tu belum lagi aku cerita tentang hak pengguna untuk saman semua produk yang bagi janji-janji manis tentang kehebatan produk dia sedangkan benda tu tak berkesan pun pada pengguna.

Wahai rakyat Malaysia, sila buka mata. Mari kita peka hak kita. Sudah-sudah la menjadi orang yang bertimbang rasa pada perkara yang tak kena. Cukup-cukup la kita serah hak kita pada orang.. Kalu nak bertimbang rasa, kat jalan tu sila (haha.. aku la yang tak bertimbang rasa tu) masa di pintu bolehla tolong pegang untuk mudah orang masuk.. Tapi janganlah bertimbang rasa sangat dalam bab menyerahkan hak anda pada orang.. Ini bukan masalah mengejar keduniaan. Ini masalah tak membiarkan hak anda dirampas. Jangan sampai 1 hari nanti, anda mendapati orang yang bukan hak dapat lebih dari anda yang berhak!

p/s: Tahukah anda bahawa jika sesuatu produk mendakwa (claim) yang produk mereka mampu melakukan sesuatu (contoh: kulit menjadi cantik seperti artis ...) secara bertulis, misalnya di akhbar atau majalah, TETAPI anda tidak mendapat kesan yang dijanjikan, anda boleh saman syarikat tersebut kerana menipu.

2 ulasan:

  1. Zaman semakin mencabar.. :D Memang perlu berkira.

    Salah letak harga & tersilap pandang harga di hypermarket itu biasa.. Saya pernah mengalaminya.

    Kalau terasa mahal atau tidak mengikut harga yang dipamerkan biasanya Saya akan tinggal barang tu di kaunter pembayaran.

    Post Terbaharu Saya - Kata Nama Khas Yang Mengelirukan

    BalasPadam
  2. kan? tp sepatutnya dia bg harga yg tertera pada kita...

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama