KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Jumaat, 21 Oktober 2011

Menjaga budak-budak 'Taiwan' menjawab periksa

Seriously, aku adalah cikgu yang baik. tet!!! Perasan.. Kenapa aku kata aku baik? 

Sebab aku sanggup bacakan soalan peperiksaan untuk budak-budak Taiwan (i'm being sarcastic here!) yang aku ajar. Serious, aku akan bacakan dari awal hingga akhir kalau mereka minta sipa dengan penjelasan.

Kenapa? Mudah. Sebab mereka memang tak faham apa yang mereka baca. Itu pun kalau mereka boleh baca tulisan rumi. Kalau mood aku baik, aku siap tolong diorang semua buat karangan ( aku bagi format je.. Isi sila buat sendiri la.. takkan tu pun aku? baik aku yang exam)

Masa aku mula-mula posting dulu pun, aku siap bagi budak buka soalan, lepas dah tengok soalan, boleh buka buku study dulu. Kira aku bagi soalan bocor la ni.. Haha..

Mesti korang terfikir, baik ke aku kalau aku seperti menggalakkan penipuan dan markah budak ni tak sebenar-benarnya usaha diorang?

Well, itulah taktiknya.. Mula-mula bagi tiru (tak juga meniru... cuma bocorkan soalan, bantu mana yang patut.. tapi aku maklumkan la pada cikgu mereka yang bagi buka buku).. lepas tu, pada peperiksaan akan datang, aku akan kurangkan pertolongan aku. Dan menjelang tingkatan 5 aku takkan bantu mereka lagi dengan alasan, SPM nanti, mereka tak boleh buka buku.. Mereka kena berlatih tak buka buku.

Alasan aku tetap tak boleh diterima?

Ok la.. Ada sebabnya aku buat macam ni.

1- Aku tak sampai hati nak kecewakan cikgu-cikgu yang ajar dorang. Aku ajar kelas lemah. Dan budak lemah ni, kalau dia tengok dia tak boleh jawab soalan tu, dia takkan usaha jawab. Dia akan biarkan kosong. Jadi, aku bagi mereka buka buku supaya mereka cuba menjawab. Ini akan menunjukkan usaha mereka untuk menjawab dan menggembirakan cikgu yang ajar mereka (dan aku beritahu juga hal ini pada murid aku. Aku selalu suruh mereka cuba jawab agar cikgu mereka tak kecewa)

2- Budak-budak ni pada aku, sangat mudah di'psiko'kan (wujud ke  perkataan tu?) Bila mereka tengok yang mereka boleh mendapat markah, hati mereka akan terbuka untuk usaha lebih sedikit pada masa akan datang. Tapi tu la.. kita kena tetapkan ground.. Kena ada syarat.. Tak boleh bagi mudah-mudah je.


Jujur, aku tak tahu la macam mana keputusan SPM subjek aku tahun depan sebab budak-budak 'Taiwan' aku ni masih tak berapa faham BM. Tapi, takpe la.. Cukup la sekadar aku buat mereka ni nak berusaha untuk tak sakitkan hati cikgu mereka dengan tidur dalam kelas dan hantar kertas kosong masa ujian dan peperiksaan..

Korang ada cadangan yang lebih baik tak untuk aku mengadap budak-budak aku ni?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama