KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Isnin, 30 Mac 2009

earth hour 2009

ok.. aku ada pengakuan. umah aku x la bergelap selama 1 jam. dalam 45-50 minit je... mula lambat sbb cari lilin n abis awal sbb ayah dah balik dr surau... tapi aku bangga sbb kami tutup most switch..yg x tutup cuma cajer mak aku n peti sejuk..kami tutup kipas n tv jugak tuh...syabbas mere bete!!

hurmm...aku rasa, kempen ni leh diperhebatkan lagi thn dpn...semua stesen tv n radio patut jgn ada siaran pon waktu tu. termasuk la astro. ini utk memastikan lebih byk tv ditutup. ala..tangguh jap la AF tu...apa sgt la rugi duit klu banding dgn kehilangan alam ni? kita cari duit byk2 pon utk keturunan kita gak. tapi, klu xde alam, dorang pon xde...korang kaitkan la sendiri ayat tu.

selain daripada program earth hour tu, byk lg cara kita leh buat utk lindung alam sekitar..

kita mula dengan kertas. jangan beli lagi sebarang buku catatan (budak2 sekolah wajib ye beli buku latihan untuk buat keje sekolah!)..aku sendiri tah baper byk buku nota ada tak terpakai2..gunakan sampai abis baru beli lagi ye! kalau print, try la buat dpn belakang..kurangkan aktiviti tampal menampal...kalau nak buat backdrop, buat cantik2 buna kain. dah habis pakai, simpan, leh recycle thn depan..

pastu minyak..bukan niat nk kedekut taik hidung masin ye sahabat..pastikan tayar korang cukup angin (esok aku pon kena check) utk mengelakkan pembaziran bahan bakar. kalau leh, maintain bawa keta tu dalam 80 km/j je...jgn rempit2...kalau waktu pagi tu, xyah la pasang air cond..tapi kalau cermin tu berkabus, pasang la kejap...klu leh kongsi, kongsi la kenderaan..xbek membazir...

kalau di jepun, tiap kali nak buang sampah, dorang asingkan sampah leh recycle, xleh recycle n organik..(kalau x silap la..)try buat gitu..

byk lagi yg leh kita buat..aku sendiri xterbuat semua tapi yang jimat kertas n minyak tu mmg aku buat la..aku rasa rugi sgt nk tebang pokok semata2 kerana ada org suka membazir kertas..

harap tahun depan makin ramai yg join earth hour ni...sekali lagi, aku cadangkan agar semua stesen tv, radio, pusat membeli belah dll, mari kita matikan suis ramai (lampu trafik n lampu jln jgn la..bahaya...) pastu kita dok kat luar ramai2 tgk bintang...ok x?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama