KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Ahad, 15 Julai 2012

Pandai tapi tak pandai

ambil dari 9gag
Biar aku jelaskan dulu pasal gambar ni. Gambar ni aku ambil dari 9gag. Tajuk gambar ni Science vs Religion Explained. Aku rasa la, pada orang yang buat post ni, dialog dalam kotak pink tu mewakili mereka yang percayakan agama (pada dia) manakala kotak dialog warna biru mewakili mereka yang percayakan sains (sekali lagi, pada dia) Lepas tu aku baca la komen...

Yang komen ni kebanyakannya adalah orang barat. Dan orang barat ramai juga yang etheist. Jadi, kebanyakan mereka memang menyokong la entry tu. tapi pada aku...

Kalau la kotak gambar itik tu melambangkan agama, kotak gambar itik tu betul. Cuma dia tak padan dengan puzzle yang ada di sebelahnya. Salah siapa agaknya yang membuatkan puzzle dan packagingnya tu tak padan? Mungkin tak tu salah orang orang yang tak kemas betul? Atau orang tu sengaja nak kenakan orang dengan maklumat yang salah? Ataupun dia sengaja nak kelirukan orang demi kepentingan dia sendiri? Kalau ada kesilapan di situ, semuanya adalah dilakukan oleh manusia sendiri.

Sains pula merupakan 1 kajian berkaitan dengan kehidupan. Dan setahu aku, agama yang aku anut, memang menggalakkan kajian dan pembelajaran kerana ilmu dapat menguatkan lagi iman seseorang kepada Tuhan. Kenapa nak asingkan antara agama dan sains? 

Cuma, ada beberapa perkara memang tak (atau belum) terjangkau oleh sains. Tuhan yang cipta alam. Dia sangat berkuasa. Siapa manusia yang ada tarikh luput ni berbanding dengan Tuhan? Jadi, standard la kalau ilmu yang manusia ada ni belum cukup untuk dedahkan segala rahsia yang Tuhan ada. kenapa susah sangat nak faham?

Kesimpulannya, walaupun aku letak gambar di atas ni dalam blog aku, aku sangat tak sokong pendapat orang yang buat gambar tu. Hujah dia dangkal. Hanya semata-semata sebab dia belajar sains, tak bermakna ilmu dia cukup untuk menidakkan kewujudan Tuhan. Ye, memang ada ahli sains yang atheist. Tapi aku rasa, lagi ramai ahli sains yang beragama. Tak percaya, pergi la cari nama Ibnu Sina, Al-Khawarizmi, Al-jabbar dan lain-lain ahli sains. =P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama