KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Selasa, 14 Februari 2012

Dah- dah la dengan cerita hantu...

Masa zaman sekolah dulu, aku duduk asrama. So, antara hobi utama kitorang adalah berkumpul tengah-tengah dorm dan bertukar-tukar cerita hantu. Macam-macam la cerita hantu kami ceritakan. Lepas tu, mula la malam tu takut nak pergi tandas. Sampai kejutkan kawan la untuk minta teman.. 

Tapi, pernah juga la seorang cikgu aku (kalau tak silap aku la cikgu. Kalau silap, sorry sangat-sangat) pernah beritahu yang " Sekali kita bercerita pasal hantu ni, 1000 langkah dia datang kepada kita (aku sengaja guna nombor. Nampak kesan khas sikit. Haha). Aku rasa, sejak dari tu la aku tak nak cerita pasal hantu ni.

Tapi, rupa-rupanya perangai suka cerita pasal hantu ni, bukan la tabiat kami je rupanya. Dekat TV ada pulak rancangan Seekers yang dok kecoh nak tengok hantu. Serius aku tak faham motif diorang tu. Apa kes? Bukan kat Malaysia je ada team Seekers ni. Kat luar pun banyak. Adakah hubungan mereka dengan manusia sangat membosankan sampai mereka nak tengok makhluk yang tak perlu ditengok tu?

Tak cukup dengan tu, berlambak la pula cerita-cerita hantu ditayangkan di wayang dan TV. Nak jadikan cerita tu lebih gempak, mereka gunakan pula mentera-mentera sebenar untuk panggil hantu tu. Ok, ustaz pernah kata, hantu tak wujud. Yang wujud hanya jin dan syaitan. So, pembetulan di situ ialah mereka gunakan mentera untuk panggil syaitan. Bukan ke berdosa namanya? Tak kisahla kau berlakon ke apa, tapi kalau ko dah baca mentera memuja dan panggil syaitan tu, bukan maknanya ko berdosa ke? kan? kan?

Dan, sekali lagi aku ulang ayat cikgu aku tu "Hantu kalau kita bercerita pasal dia, 1000 langkah dia hampir kepada kita" tu baru cerita. Kalau ko seru?

So, no wonder la kalau sekarang ni, kes-kes gangguan syaitan menjadi-jadi balik. Rasuk sana, ganggu sini. Saka sana, santau sini. Ada je.

Ye.. ye.. Syaitan memang ada di mana-mana tapi kalau dah korang asyik cerita, seru, puja dia. Tak ke dia makin kuat? Serupa la macam ahli sihir masa zaman nabi Musa dulu.

So, boleh tak, tolong la hentikan segala drama, filem dan dokumentari cari hantu ni? Aku dah muak la.. Walaupun aku tak tengok (ye, aku takut tengok cerita hantu) tapi kalau dah buka semua saluran iklan cerita hantu je, aku serius boleh muak tahap cipan.

Daripada korang buat cerita pasal hantu, baik buat cerita pasal makan. Tak pun, buat cerita kartun. Konfem aku tengok!
Satu-satunya cerita hantu yang aku suka.  Tak seram dan comel

p/s: Allah dah jadikan manusia sebagai makhluk paling sempurna. Entah macam mana rupa syaitan aku tak tahu tapi mesti ada sebab Allah letak hijab antara kita dengan syaitan tu. Yang korang gatal gak nak tengok syaitan tu buat apa? Ko ingat mereka tu comel macam kucing?

2 ulasan:

  1. Haha.. Hantu bila sudah terlalu didedahkan sudah tidak misteri lagi! :D

    Post Terbaharu Saya - Sakit Adalah Sesuatu Yang Tidak Dijangka

    BalasPadam
  2. huhu.. masa tak didedahkan pun, tak tertarik nak tau pasal mereka.. tak nak takut g toilet sorang-sorang

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama