KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Sabtu, 16 Mei 2009

marilah menjadi lebih baik..

semalam aku jaga kelas.. 4 sains 2.. bagus kelas tu, sekali je aku pesan surh jangn bising, dorang ikut..kalau la anak murid aku dgr cakap gitu.. hehe..sunyi bengkel aku..

tiba ada sorang budak cina approach aku.. borak..mmg baik la budaknye.. dia tanya, "cikgu, kenapa kami pelajar x boleh bawa handphone ke sekolah?" aku pon explain la segala2.. "then, kenapa budak asrama boleh?" aku pon explain lagi..

" cikgu tau x kenapa saya nampak baik sangat... x langgar peraturan semua?" (heh, ada ciri2 perasan.. tapi dia cina.. x pandai nak main perkataan..)
" kenapa?" aku bertanya..
" sbb saya selalu kena rotan.. mak saya mmg jenis old fashion.. dia x percaya pada cakap2 sahaja.. dia mmg pakai rotan.. kadang2, adik saya yg salah, saya pon kena.."
" bagus la mak awak.. saya pon setuju rotan2 ni.. hehe.. cikgu sekolah saya dulu pon selalu rotan saya.."
" tu la.. kalau pikir pon.. budak2 bukan kisah kalau kita setakat cakap.. esok2, dia buat la lagi.. tapi, kalau rotan ni, mmg la saya xnak buat lagi.. sbb x nak kena rotan.. sakit.. mmg xnak.."

pastu kami bercerita tentang adik masing2.. kebetulan, adik kami ada tabiat yg sama iaitu suka berendam dalam besen masa mandi.. kami pon mengumpat la tentang adik masing2.. pastu aku pon kata, "my sister is the same age as u.."

"ye meh cikgu? bila tu? umur cikgu berapa? 20? 30?"
"adoi..saya nampak tua sangat ke?"
" x ade la.. tapi betul ke adik cikgu sekarang ni form 4?"
"yup.. n she born on christmas day.."
" oo...the same day that jesus christ is born.."
" ye ke? i dont really know la.."
"i'm a christian.. n i know.."
"ooo..u kristian.."

"well, actually, i was born buddhist.. but then, i fell ini love with christian.."
"macam mana boleh jatuh cinta dengan kristian..?"
" masa saya buddhist, kami xde buat apa2.. amik itu kayu, then.. ( tunjuk gaya cina n colok mereka). i feel empty in here.. then, kawan ibu saya la.. dia kristian.. dia bagi pinjam itu bible... lepas itu dia bawa saya pergi ke gereja....

ok.. stop citer camne dia jadi kristian. bukan tu tujuan catatan ni.. ok.. sambung citer..

"so, apa perasaan u lepas masuk kristian?" gatal tul aku ni

" saya rasa mcm ada org sentiasa tgk saya..mcm ada org jaga saya... u know teacher, kami ada berdoa setiap hari.. masa berdoa kami selalu bayangkan tuhan kami ada depan kami.. tuhan kami dekat sangat dengan kami.. org mungkin kata kami orang gila sebab selalu bercakap sorang2.. tapi saya x kisah la.. masa berdoa tu, saya rasa sangat tenang...kami jadi baik kerana kami tahu tuhan tgk kami..

"oo... bagus la kalau awk kata camtu.. awak ni kira pious la.. xemua org mcm tu"

"xde la cikgu.. all of my fren yg kristian pon kata mcm tu.."...

--------------------------------------------------------------------------------

dah... stop citer pasal budak tu n kristian dia.. aku bukan pomot kristian. aku tau Islam la agama yang benar..

cuma, alangkah indahnye kalau budak ni masuk Islam.. bagusnya kalau budak2 melayu dan Islam yang aku kenal takut dengan Allah seperti mana budak cina tadi tu.. kita sendiri tau, Allah sentiasa perhatikan kita

malangnye... budak2 yang aku kenal, liat betul nak pakai tudung. dah wajibkan pakai, pakai masa di perhimpunan je.. masuk kelas tanggalkan. dah tu, bila dah tanggalkan tudung tu, mula la terserlah rambut masing2 yg berwarna warni tu. kiranya, tudung tu, sekadar ikut peraturan sekolah dan tiket utk dorang sembunyikan rambut berwarna mereka. solat? xyah cerita la.. ada je yg uzur sepanjang tahun...

aku masih lagi lemah. xtau camne nak tarbiah budak2 ni.. ye, aku pon x sebaik mana.. tapi aku rasa marah kalau dorang sengaja xnak ikut perintah Allah. bila aku tegur, dorang buat gelak je..

sama gak la kat 1 komuniti yg aku join ni.. bila ada org nk tarbiah sikit, mula la ada sorang hamba Allah ni yg melenting beria2 siap sumpah seranah lagi.. yg paling buat aku sakit hati bila dia bangga sbb org yg bagi nasihat tu diam.. kalau dia depan aku, aku lempang je rasanya mulut dia tu...

huh... dah la.. kepada sesapa yg baca, aku harap, kita dapat jadi mcm budak tu... khusyuk semasa mengadap Allah.. rasa diri sangat tenang.. dan kita takut nk buat jahat sebab kita tahu Allah tgk kita.. aku akui aku pon x la baik sangat.. kita cuba sama2 ye? ganbatte!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama