KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Selasa, 13 Mac 2012

Jurang pelarasan gaji agak besar (itu pendapat aku)

Kalau aku komplen, mesti ada orang kata aku ni banyak songeh. Tak bersyukur. Tapi aku nak nak bagi pendapat jugak.. boleh?

Apa la agaknya yang aku tak puas hati kali ni? Ok la.. Tak puas hati tu agak kuat perkataannya. Kurang puas hati je sebenarnya. Aku kurang puas hati dengan SSM.

Ya Allah Rumaizah!!! Apa lagi yang kau tak puas hati ni???

Aku tak puas hati sebab:
Pelarasan kenaikan sebanyak 13% adalah untuk mereka dari gred 1-54

Anggap la orang N1 tu start di P1T1, gaji dia adalah RM649.15 (Rujuk Sini) kenaikan 13%, bermakna, pelarasan gaji baru dia ialah RM733.54 (naik RM84.39)

Anggap pula orang tu N54 start di P1T1, gaji dia adalah RM5160.68 (Rujuk Sini), kenaikan 13% bermakna pelarasan gaji baru dia ialah RM5831.57 (naik RM670.89).

Korang nampak tak apa yang aku cuba sampaikan? Serius aku rasa ada jurang yang terlalu besar antara pelarasan gaji gred N1 dan N54. Malah kalau, korang perhati, kenaikan yang N54 tu dapat adalah hampir sama dengan gaji asal N1 tu..

Jujur, aku sangat bersyukur dengan kenaikan yang mereka bagi ni.. Banyak kot! Aku sendiri tak terbayang gaji aku banyak tu (saya berjanji akan bekerja bersungguh-sungguh.. huk3). Cuma, aku rasa, bila nak naikkan gaji ikut peratus tu, elok la pecahkan gred kerja tu pada beberapa kumpulan gred yang hampir setara misalnya N1-N16, N17-N26, dan seterusnya.

Yup, tu pun belum cukup baik tapi sekurang-kurangnya takdela besar sangat jurang pelarasan gaji tu.. 

Aku bukan nak berlagak baik konon fikir orang lain. Tapi aku rasa, kita kena pertimbangkan masalah mereka yang bergaji rendah ni (dan, buat apa bagi gaji terlalu besar untuk sesetengah orang tu? hehe - ada unsur dengki di situ) dan aku rasa, kalau takde orang bawah, orang atas pun tak boleh buat kerja kan? Pokok kalau takde akar, tak boleh tumbuh jugak. Kita saling memerlukan..

Terima kasih kerana sudi membaca pendapat aku kali ini. Sekali lagi diingatkan, aku sangat bersyukur dengan kenaikan gaji baru aku ni. Aku cuma memberi beberapa cadangan penambahbaikan yang boleh dipertimbangkan bila nak buat pelarasan gaji lagi nanti.

Sila ingat yang aku memberi pendapat berdasarkan pandangan aku sahaja. Aku memang tak fikirkan masalah orang atas. Hehe.. Oleh itu, kalau rasa pendapat aku ni tak releven, atau tak boleh diterima akal, buat toya sudah.. Jangan hentam aku pulak. Nanti aku padam komen yang mengutuk aku tu. hahaha..

Ada sebabnya kenapa aku sekadar cikgu sekolah dan bukan akauntan apatah lagi terlibat dalam mesyuarat pelarasan gaji nih.. hehehe

Sama la aku pun. hahaha
Sekadar untuk perbandingan:
Pada pendapat aku, aiskrim perisa coklat lebih sedap dari aiskrim perisa vanila. Dan roti krim jagung adalah lagi sedap dari roti krim coklat..
Tak setuju? Itulah pendapat.. Tak semestinya sama.. =D

2 ulasan:

  1. Naik gaji? Alhamdulillah.. :D

    BalasPadam
  2. yup.. alhamdulillah.. cukup byk dah untuk diri sendiri buat masa ni =)

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama