KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Ahad, 18 Mac 2012

Cerita tentang Parking!

Semalam aku pergi MATTA Fair. Dah beberapa kali MATTA Fair aku pergi. Tapi kali ni je takde hasil. Kenapa? Tahun ni aku kena bajet sikit. Huk3..

Dan aku rasa, MATTA Fair semalam la yang paling sesak aku pergi (ye ke?) sampaikan tempat letak kereta di The Mall penuh. Sampaikan ada juga la bibit-bibit pergaduhan sebab jalan 2 hala jadi sehala dan masing-masing tak nak undur kereta. Muahaha..

Akhirnya, kami letak kereta di Perhentian Putra. Aku memang suka letak kereta di Hentian Putra sebab harga dia memang murah. RM3 sekali masuk. Gila murah untuk tapak letak kereta di KL. Bila dah masuk dalam tu, barulah aku tahu kenapa kadar letak kereta sangat murah. Rupanya, tempat letak kereta tu diuruskan oleh DBKL.

Bercakap tentang tempat letak kereta diuruskan oleh DBKL, aku sebenarnya berharap sangat agar segala tanah lapang yang ada di sekitar Jalan TAR, Jalan Dang Wangi dan kawasan-kawasan sekitarnya adalah milik DBKL. Aku bengang betul dengan mereka yang jadikan tempat-tempat lapang tu sebagai tempat letak kereta yang SANGAT MAHAL!

Korang agak-agak je la.. Kalau dah kadar letak kereta dia RM5 untuk sejam pertama. Lebih sikit dari sejam, kena bayar RM7. Kalau nak hari raya, dan-dan semua tempat letak kereta up rate dorang. Ni la masalah bila bagi tanah lapang pada orang perseorangan. Dia buat ikut suka hati dia je.

Paling teruk, ada sekali tu, siap aku nyaris nak bertumbuk (sebab bergaduh memang dah la kan?) dengan orang yang jaga tempat letak kereta tu sebab dia dakwa yang aku dah lebih sejam padahal, aku memang dah set masa 10 minit sebelum satu jam aku dah bergerak ke kereta aku. Memang dasar cekik darah! Nasib baik akhirnya dia mengalah.

Tu tak puas hati tentang pemilik tempat letak kereta. Sekarang aku nak kutuk pula pengguna-pengguna yang memang tak sedar diuntung.

Masa kami letak kereta di Hentian Putra tu, kawasan paling bawah memang kosong. Termasuk kereta Fadhlina, ada dalam 6 buah kereta kalau tak silap. Yang lain semua takut nak letak kereta mungkin takut hujan dan tempat tu dinaiki air.

Ok! Aku takde masalah kalau dorang nak sayang kereta dorang. Tapi aku menjadi marah apabila mereka meletak kereta mereka di tepi laluan hingga menyusahkan orang nak lalu. Ye la.. fikir la.. Kalau dah pacuan 4 roda duduk tengah jalan, tak ke orang lain tak boleh lalu?

Ada juga kereta yang letak kereta betul-betul di bawah notis, "Dilarang meletak kereta di sini". Punya la degil kan? Siap ada yang parking kereta di cerun untuk pergi ke tingkat lain. Ada yang parking sangat dekat dengan simpang. Ya ampun!!! Aku memang baran! Niat di hati, nak je aku keluarkan duit syiling, pastu seret di kereta-kereta tu semua! Puas hati den!
Kalau la aku naik kereta kebal ni, dah lama aku lenyek 14 buah kereta tu!

Mujur, aku masih ada hati perut (tambahan pula aku tak nak tunjuk kejahatan aku di depan makcik si Fadhlina tu) maka, aku pun tak la keluarkan duit syiling dan calarkan kereta-kereta itu. Kalau aku buat, alamat, selamat la 14 buah kereta mahal tu! Tapi kami mengadu jugak la kat adik yang jaga kaunter bayaran pasal kereta-kereta tersebut. Oh, betapa kami harap kereta tu kena rantai!

Bukan dekat situ je. Dekat Ampang Point pun, situasi yang sama berlaku. Letak kereta di tepi jalan hingga jalan yang sepatutnya 2 lorong jadi 1 lorong. Siap parking di bawah papan "Zon Tunda" lagi!

Ni la masalah rakyat Malaysia. Bila orang bagi parking mahal, kau mengeluh. Bila dah bagi parking murah, ko bertindak pentingkan diri. Apa salah kalau ko parking di bawah? Kalau takut sangat kena banjir, ko parking la jauh sikit dari longkang. Banyak lagi kosong kot? Lagipun, berapa peratus kemungkinan ko akan pergi MATTA Fair sampai tak ingat dunia? Sebab, pada masa aku balik (pukul 3.30 lebih kurang) hujan tak turun pun lagi. Apatah lagi banjir.

Tolonglah rakyat Malaysia. Boleh tak sekali sekala, jangan pentingkan diri? Jangan malas sangat boleh tak? Ini baru cerita pasal parking. Belum lagi cerita pasal sampah. Berdating makan makanan ringan lepas tu buang je macam tu. Serius aku tak faham perempuan yang tak kisah pakwe dia buang sampah depan mata dia.

Sekali lagi, jangan la terlalu pentingkan diri. Dunia ni bukan untuk awak je. Mungkin pada korang benda ni kecil je. Tapi merosakkan bumi, mengganggu orang, sebenarnya korang dapat saham dosa kecil.

Aku tak la baik orangnya. Tapi aku takde la terlalu mementingkan diri. Kalau dah terpaksa takpe. Tapi kalau ada banyak lagi tempat kosong, tolonglah parking kereta di tempat yang sepatutnya. Jangan sampai DBKL nyampah dan serahkan pengurusan parking tu pada pihak swasta pulak. Tak pasal-pasal parking ikut jam. Tak ke naya?

2 ulasan:

  1. :D Masih berkisar tentang sikap kebanyakkan rakyat Malaysia yang terlalu mementingkan diri sendiri..

    BalasPadam
  2. ye. Kalau la mereka berfikit tentang kesusahan orang lain sekali sekala.. kan bagus?

    BalasPadam

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama