KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Isnin, 5 Februari 2018

KITA SEMUA ADALAH JAWA (mari belajar sejarah)

Tak nak mengaku?

Baca lagi...

..................................................


Pada suatu masa dahulu, 3 pedagang besar adalah dari Arab, India dan China. Untuk berehat, atau refill, mereka biasanya memang akan singgah di sekitar Selat Melaka/ Asia Tenggara (masa tu x pakai lagi nama Asia Tenggara)

Pada masa itu, kawasan tanah melayu ni dah ada penduduk asalnya (tp x disebut bangsa apa... Masing2 dengan komuniti masing2 dan ada bahasa masing2)

Gelaran yang diberi oleh orang Arab kepada kawasan Selat Melaka ini ialah JAWAH (bermaksud Tenggara) dan digunakan juga oleh pedagang India.. Namun disebabkan telo India, perkataan Jawah menjadi Jawa.

Dan penduduk2 di kawasan Jawa ini dipanggil JAWI..

Sumber: Dr Wan Marzuqi. Hak hak..

P/s: Dr Wan pesan, kena rajin membaca dan mencatat. Tapi aku malas baca.. Catat terus boleh kan Dr?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama