KLIK LAJU-LAJU!

MARI BLOGWALKING DENGAN APESAL.COM

Yang Baik Hati =)

Cari cerita lama

Aku terkini

sebelum komen, baca dulu komen orang lain boleh? Bosan la nak balas komen yang sama.. sebab jawapan aku mesti sama punya. tak pasal2 aku jadi astro karang ulang tayang beberapa kali

* jangan orang astro sentap pulak dengan aku, suda

Ahad, 11 Februari 2018

KENAPA LAIN NEGERI, LAIN LOGHATNYA?

Macam yang pernah diceritakan sebelum ni, di tanah semenanjung ni memang sudah ada penduduk asal dengan bahasa masing-masing.

Apabila kerajaan srivijaya memilih untuk menggunakan bahasa melayu, raja telah menghantar wakilnya ke setiap ceruk tanah melayu untuk belajar bahasa melayu

Disebabkan masa tu tiada pendidikan formal, hanya pendidikan secara lisan, maka terdapat sedikit perbezaan sebutan bagi bangsa-bangsa yang tidak biasa berbahasa melayu ini

Kesan daripada bahasa asal dan bahasa melayu yang baharu diajar, maka muncul la dialek2 mengikut negeri (sebenarnya berpunca dari mereka x boleh nak bercakap BM sepenuhnya pada masa itu)

Harus kita ingat, kita akan menyebut perkataan seperti mana ibu bapa / penjaga kita menyebutnya.

Maka, sebab itu la kita mempunyai pelbagai dialek

Sumber: Dr Wan Marzuqi lagi

P/s: teringat masa atas flight dr Seoul ke KL terdengar sorg budak bercakap "ibu, ibu, tengok itu buk.. (Dalam loghat indonesia). Bila toleh, tengok2 anak Cina. 

Ada 2 kemungkinan:
1- Sama ada mereka dr Indonesia 
2- Budak tu lebih banyak luang masa dengan maid dari Indonesia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua orang boleh komen. Dan aku laparkan komen dari korang.
Tapi letak la nama.. Tak suka nak panggil korang Tanpa Nama